November 29, 2014
RSS

Året er snart gået, der er ca. to uger tilbage. En tradition som er forbundet med nytåret, er nytårsfortsæt. For mange drejer det sig om en sundere livsstil, mere tid til familien og lignende. Jeg fandt en Top 5 over hvad folk har som deres nytårsfortsæt.

  1. Dyrke mere motion
  2. Tabe sig
  3. Drikke mindre alkohol
  4. Undgå stress
  5. Holde op med at ryge
Listen overrasker mig ikke voldsomt, dog kom det bag på mig, at drikke mindre alkohol er så højt på listen.

Jeg fandt en tilsvarende liste fra USA, og den ser faktisk lidt anderledes ud. Det amerikanerne har øverst på listen er at tilbringe mere tid med familie og venner. Det er slet ikke på danskernes Top 5. Amerikanerne har også at nyde livet mere på listen, men at dyrke mere motion, at tabe sig og holde op med at ryge går igen.

For eller imod nytårsfortsæt?
Som udgangspunkt er jeg imod nytårsfortsæt. Især hvis de bliver besluttet nytårsaften, efter flere glas vin og Champagne. Jeg tror 100% på at sætte mål bringer os tættere på det vi gerne vil. Men jeg tvivler på at datoen gør en forskel. At sætte os mål, og indfri dem, er noget vi bør gøre året rundt.

Hvert år bliver fitness centrene overfyldte den 2-3. januar. Efter en uges tid begynder nogle at falde fra, og sidst i januar er det som regel kun de faste medlemmer som er tilbage. Det gentager sig år efter år, og mønstret har været det samme i de tre fitness centre jeg har benyttet indtil nu. Jeg tror at det er resultatet af målsætninger, sat med et glas vin i hånden nytårsaften.

Hvis man brændende ønsker sig at forbedre nogle ting i sit liv, og skabe forandring, så betyder datoen ikke det store. Men, for nogle kan der helt sikkert være meget symbolsk værdi i at starte et nyt år med nye vaner. Og hvis det virker for dem, er det fint. Det har bare aldrig givet mig større chancer for at gennemføre et fortsæt. Så jeg er lidt lunken overfor ideen…

Hvis nu man vil alligevel
Okay, så hvis man nu vil benytte årsskiftet til at sætte sig et mål, bør man forberede sig, hvis det skal have en reel chance. Enhver ændring af dine vaner kræver at du arbejder med det. Der er to uger til nytåret, så du har to uger til at definere dit mål, og lægge en plan. Hvad er det du vil ændre, hvorfor og hvordan. Hvad er succeskriterierne? Det er altid godt at sætte delmål, det gør det mere overskueligt. Hvis du vil tabe dig 20 kg, virker det ikke af alverden hvis du efter den første uge stadig mangler at tabe 19.5 kg. Men hvis du har sat som mål at tabe dig 2 kg pr. måned, og dermed nå dit mål på 10 måneder, har du jo faktisk godt på vej til at tabe dig de 2 kg den første måned.

Vær realistisk. Hvis du er for ambitiøs, og tror at du får superkræfter når rådhusklokkerne ringer, bliver du skuffet. Sæt mål som du vitterligt tror du kan gennemføre. Du skal tro på at det er muligt. Hvis ikke du selv tror på det, bliver det en sej kamp, som er dømt til at fejle på forhånd.

Skriv dagbog eller en journal. Skriv ned hvad du gør, og følg din vej mod målet, og de resultater du opnår. At skrive dagbog har en vigtig funktion. Hvis du skriver ned hvad du gør, eller ikke gør, husker du dig selv på at handle. Ellers er der en stor risiko for, at det bare ryger i glemmebogen, og et par måneder senere er alt glemt og opgivet.

Vær forberedt på at din vej mod målet ikke bliver en lige linje, med fremskridt hele vejen. Sommetider går noget ikke helt som planlagt, og det skal der være plads til. Så længe at summen af de ting man gør, bringer en tættere på målet. To skridt frem, og et tilbage, er stadig et skridt frem.

Held og lykke med dit nytårsfortsæt – hvis du beslutter dig for at have et :-)

Lignende Indlæg:

VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0 (from 0 votes)
Du kan følge besvarelser til dette indlæg vha. RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.

Lukket for kommentarer.